donderdag 20 juli 2017

Nog eens Nel, mijn favoriete model





Some speed sketches of Nel

In my sketchbook
29,7/21 cm






Twice as nice

In my sketchbook
21/29,7 cm




Kanttekening

Nogmaals enkele schetsen van "Valkat" die hier bij mij thuis al meer dan 13 jaar lang een vaste bezoeker is, maar van wie ik pas sedert vorige week de èchte naam heb vernomen bij monde van een achterbuurvrouw die hier zelf amper een jaar woont. Toevallig of niet, maar voortaan zal ze Nel Valkat noemen. Nel mijn favoriete model,  die naam past haar eigenlijk wel. Kortom, ik heb het bijna zo goed getroffen als Rik Wouters met zijn Nel...

Ze is 16 lentes en dus niet meer zo pril, want in kattejaren begint dit toch wel te tellen. Ze leefde naar verluidt al geruime tijd in onenigheid met de andere katten van haar oorspronkelijk baasje en weigert er tegenwoordig nog langs te gaan. Sedert de voorbije winter geloof ik dat ze me definitief geadopteerd heeft. Iedere ochtend komt ze langs voor een kambeurt, gezien ze langharig is best wel noodzakelijk, wil ze geen vacht vol klitten krijgen; vervolgens geef ik haar wat lekkers en wanneer ze voldaan is en het regenachtig of koud weer is, ligt ze voor de rest van de ochtend op de sofa te soezen. Op de zonnige dagen slaapt ze in de tuin bij voorkeur onder struiken zodat er de volgende dag weer werk aan de winkel is om alle takjes, blaadjes, stof en zaadjes uit haar pels te kammen en ze dus een goeie reden heeft om weer langs te komen. Niettemin is ze geen echte huiskat maar eerder een straatkat en ondertussen gekend door de hele buurt, want Nel is dan misschien niet erg "huiselijk" maar sociaal en aaibaar is ze wel. 
Bovendien bezoekt ze meerdere postjes waar er wat lekkers te rapen valt. En wat mij betreft is ze de enige kat die vrije toegang krijgt tot mijn tuin èn mijn huis. Ze heeft ondertussen een kattenluikje gekregen en geleerd hoe ze de hordeur kan openen die haar de toegang ertoe verspert. Mja, katten ... de eigenzinnigheid zelve, niet?









Geen opmerkingen :

Een reactie posten

Dank je om me hier een teken van je bezoek na te laten.
Thanks for leaving some sign of your presence here.