vrijdag 28 juli 2023

De Gaume (3)

"DE TON" BIJ DE WATERMOLEN





 




OP EEN ZONOVERGOTEN LENTEDAG IN VIRTON



grafiet en waterverf
in mijn schetsboek
29,7/21 cm




Virton wordt beschouwd als de hoofdplaats van de Gaume en heeft zijn naam te danken, aan de samenvloeiing van twee riviertjes op zijn grondgebied : De Vire en De Ton, aan wiens oever ik na een fikse stadswandeling prettig verpoosde en dit aquarelletje schilderde. 's Avonds vernam ik wat een geluksvogel ik wel was geweest, toen bleek dat 10 km verderop, het de hele dag geregend en geonweerd had, terwijl vanaf de vroege dageraad een stralend zonnetje, aan een wolkeloze hemel,  geen seconde van mijn zijde was geweken. Zoiets stemt een mens dankbaar, en ik zag meteen ook het bestaan van dat microklimaat in de Gaume bevestigd. De oogst die dag, bedroeg drie schetsen, die er anders vast niet zouden geweest zijn ... 















1 opmerking :

  1. "C'est bon ton", krijgt hier meteen weer een mooiere betekenis door :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je om me hier een teken van je bezoek na te laten.
Thanks for leaving some sign of your presence here.