zondag 9 september 2018

De nar 'Mujkó' te Székes Fehérvar






De nar 'Mujkó' te Székes Fehérvar Hongarije door Linda S. Leon




DE NAR 
boven Kossuth Laos utca - Székes Fehérvar, Hongarije

grafiet in mijn schetsboek
29,7/21 cm



KANTTEKENING

Tweede schets die ik maakte tijdens mijn reis door de Balatonregio in Hongarije is deze nar "Mujkó".
Vanaf het zomerterras van het café "Patria" te Székesfehérvar legde ik dit beeld vast in mijn schetsboek.

Het is een kunstwerk van de beeldhouwer Balázs Kocsis en de edelsmid László Molnár, dat in 2007 boven de Kossuth Laos straat opgehangen werd en deel uitmaakte van het Contemporary Art Festival. Het is vervaardigd uit lood en koper en stelt de hofnar Mujkó balancerend op een koord voor. 
Mujkó is een historische romanfiguur uit het boek : "A szelistyei asszonyok" (De vrouwen van Săliște), van Kálmán Mikszát (1847-1910) . Het verhaal speelt zich af in de late jaren 1500 waarin een deputatie van Săliștische boerinnen voor de gouverneur van de koning verschijnt, met de eis hen een vervanger te bezorgen voor hun tijdens de oorlog gesneuvelde mannen. Wanneer de gouverneur belooft aan deze eis tegemoet te komen, ontwikkelt zich een hele pantomime met een rollenwisseling, waarbij de adellijken zich als hun bedienden kleden en v.v. 
De hofnar Mujkó krijgt hierbij de rol van zijn koning, Matthias Corvinus toebedeeld.

Vooral de details van het standbeeld benadrukken de voortreffelijkheid van het werk van de edelsmid. Het werd naderhand door de stad aangekocht en is de blikvanger van het aanpalende plein geworden.













Geen opmerkingen :

Een reactie posten

Dank je om me hier een teken van je bezoek na te laten.
Thanks for leaving some sign of your presence here.