woensdag 7 februari 2018

Amerika






St;-Pieter & Pauluskerk te Mechelen

AMERIKA 
(naar een houtsculptuur uit 1700)

in mijn schetsboek
29,7/21 cm








Kanttekening

Vorig weekeinde ben ik terug gegaan naar Mechelen om er in de St. Pieter en Pauluskerk een vervolg te gaan breien aan deze ► "Europa".
De betoverende houten preekstoel met onze dierbare Moeder Aarde aan zijn voet, waarop Europa als enige dame samen met drie mannelijke continenten, zijnde Azië, Amerika en Oceanië, wordt afgebeeld - houdt me in zijn ban. Voorbije zaterdag heb ik Amerika onder de loep genomen.
Hierboven ziet u het resultaat. Ik vond de snor en krullen van deze "Indiaan" eigenlijk best grappig, maar zo zag H. F. Verbruggen, de houtsnijder de oorspronkelijke bewoners van dit werelddeel in zijn fantasie, toen hij rond 1700 deze prachtige eiken preekstoel gebeiteld heeft.
Zodra ik er terugkeer komt zeker ook Azië nog aan de beurt evenals Oceanië. Misschien vraagt u zich af waarom Afrika ontbreekt...? Wel, in die tijd wist men van het bestaan van dit continent nog niet af, vandaar.




Geen opmerkingen :

Een reactie posten

Dank je om me hier een teken van je bezoek na te laten.
Thanks for leaving some sign of your presence here.