dinsdag 20 februari 2018

Delft Blues






Delft door Linda S. Leon


OP EEN TERRASJE IN HET WINTERZONNETJE

en in mijn schetsboek
29,7/21 cm





Kanttekening


Vorige zondag bij schitterend winterweer - de lucht was Delfts blauw - maakte ik dit schetsje op een zonovergoten terrasje op de markt.

Het stadje heeft recht op de "blues". Het feit dat er geen enkel maar dan ook geen enkel werk van één van haar beroemdste inwoners uit de Gouden eeuw, de kunstschilder Johannes Vermeer (1632 – 1675) in Delfts bezit is gebleven, al werd hij er geboren en leefde en werkte hij hier het grootste deel van zijn leven, is zelfs een beetje wraakroepend vind ik. Maar ook weer niet zo uniek : Vlaanderen "verloor" eveneens prachtige kunstwerken aan het buitenland waar ze naar mijn gevoel, totaal uit de context aan muren van musea prijken. 

Hebzucht is helaas van alle tijden...





Geen opmerkingen :

Een reactie posten

Dank je om me hier een teken van je bezoek na te laten.
Thanks for leaving some sign of your presence here.