dinsdag 12 juni 2018

Een kasteel met labyrint in Boxtel






Kasteel Van Stapelen te Boxtel door Linda S. Leon


KASTEEL VAN STAPELEN te BOXTEL (NL)

in mijn schetsboek
29,7 /21 cm





KANTTEKENING

Alvorens aan m'n schets te beginnen wou ik eerst het labyrint lopen dat op het binnenplein werd aangelegd en waarvan het ontwerp geïnspireerd is op dat van de kathedraal van Chartre, maar hier bestaat uit een buxushaag. Aangekomen in het hart ervan, las ik de tekst : "Wie mij volgt zal nooit in de duisternis dwalen."

Het duurde daarna wel een hele poos voor ik een plekje kon ontdekken van waaruit ik het kasteel er op z'n  mooist vond uitzien. Het is behoorlijk groot en heeft ontzettend veel leuke hoekjes. Maar ik wou graag een overzichtelijk beeld neerzetten. En dit is het dus geworden.

Het kasteel werd tot voor kort bewoond door de kloostercongregatie van de Paters Assumptionisten, die er een eeuw lang onderdak vonden maar omwille van hun steeds kleiner wordende aantal genoodzaakt werden het  enkele weken geleden van de hand te doen. Wie de koper precies is geworden, heeft men nog niet vrijgegeven...









Geen opmerkingen :

Een reactie posten

Dank je om me hier een teken van je bezoek na te laten.
Thanks for leaving some sign of your presence here.